Wysokość odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot


Choć rokrocznie z usług linii lotniczych korzysta kilka miliardów pasażerów, to odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot otrzymuje tylko garstka. Wynika to z kilku czynników. Większość przewoźników oferuje w ramach rekompensaty różnego rodzaju ulgi – darmowy posiłek, nocleg, vouchery na miejsca w klasie biznes czy zniżki na kolejny lot.


Niestety, korzystając z niektórych usług tracimy możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Jednak nawet pasażerowie, którzy mogą rościć swoich praw, zazwyczaj tego nie robią. Wynika to głównie z przekonania o długim procesie odszkodowawczym i małym procencie wygranych spraw. Warto jednak podjąć działanie, bowiem wszystkie linie lotnicze mają obowiązek wypłacić pasażerowi odszkodowanie, jeśli naruszyły jego prawa pasażerskie.


Prawa pasażerów linii lotniczych


Wszelkie przepisy dotyczące praw pasażerów zawarte są w Rozporządzeniu WE 261/2004. Zgodnie z jego zapisem, o odszkodowanie można ubiegać się gdy opóźniony lot odbywał się z UE lub do UE (ale też Islandię, Norwegię, Szwajcarię, Gujanę Francuską, Gwadelupę, Martynikę, Reunion, Maderę, Azory, Saint-Martin czy Wyspy Kanaryjskie) lub za pośrednictwem europejskiej linii lotniczej.


Osobne przepisy zawarte są również w Konwencji Montrealskiej. Określa ona prawa pasażerów linii lotniczych i szkód wynikających z opóźnień i odwołanych lotów międzynarodowych. 


Odszkodowanie za opóźniony lot


opozniony-lot

O odszkodowanie za opóźniony lot można ubiegać się, gdy:

  • lot jest opóźniony o więcej niż trzy godziny,
  • opóźnienie lotu wynika z winy linii lotniczych.

Opóźnienie lotu dotyczy momentu przybycia do miejsca docelowego, a dokładniej otwarcia jednych z drzwi na pokładzie samolotu.Przykładowo, start lotu przewidziano na godz. 9.00. Samolot wystartował o godz. 12.15, a więc 3 godziny i 15 minut później niż planowano. Pilotowi udało się nadrobić w locie 20 minut, przez co opóźnienie zostało skrócone do 2 godzin i 55 minut. Jednak już po wylądowaniu, na otwarcie drzwi od samolotu pasażerowie musieli czekać kolejne 10 minut, a co za tym idzie – opóźnienie znów wzrosło. Jego czas wyniósł 3 godziny i 5 minut, a więc kwalifikuje się do odszkodowania.


Aby rościć sobie prawo do odszkodowania za opóźniony lot, w zależności od kraju zarejestrowania linii lotniczych należy zgłosić sprawę nie później niż rok, 2 lub 3 lata od dnia tego lotu. Niestety w Polsce, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, roszczenia z umów przewozu osób przedawniają się z upływem roku. Pasażer może ubiegać się o odszkodowanie, jeśli opóźnienie lotu wynikało z winy przewoźnika. Co to oznacza? Jeśli lot został opóźniony z powodu problemów technicznych czy złej organizacji linii lotniczych możemy śmiało ubiegać się o odszkodowanie. Jeśli jednak jest ono wynikiem “wyjątkowych okoliczności” przewoźnik może uniknąć odpowiedzialności.


O wyjątkowych okolicznościach jest mowa, gdy opóźnienie lub odwołany lot są spowodowane nieprzewidzianą pogodą (np. burza, mgła), zagrożeniem bezpieczeństwa (np. konflikty zbrojne) czy zamknięciem przestrzeni powietrznej. Jeśli usterka techniczna jest spowodowana przez tzw. siłę wyższą (np. uderzenie pioruna, wlecenie ptaka do silnika skrzydła) przewoźnik również może powołać się na wyjątkowe okoliczności.


Linie lotnicze najczęściej odmawiają wypłaty odszkodowań właśnie ze względu na nadzwyczajne okoliczności. Dlatego też wszystkie informacje na temat lotu trzeba dokładnie zweryfikować. Co istotne, strajki pracowników linii lotniczych nie są zaliczane do wyjątkowych okoliczności. Przewoźnik ma więc obowiązek wypłacić odszkodowania pasażerom, których lot został z powodu strajku odwołany lub opóźniony.


Odwołany lot – odszkodowanie


Po kilku godzinach oczekiwania na lotnisku może się okazać, że nasz lot został odwołany. Co dalej? Jak dostać się do miejsca docelowego? Jaką rekompensatę można otrzymać?


Za odwołany lot należy się podróżującym m. in. rekompensata związana bezpośrednio z podróżą. Pasażer może skorzystać z dwóch opcji.


  • Może otrzymać zwrot kosztów biletów. W ciągu 7 dni linie lotnicze mają obowiązek zwrócić pieniądze za całą podróż lub jej część. Jeśli jednak z powodu opóźnienia pierwszej części lotu, nie zdążyłeś na drugi lot, przewoźnik musi zwrócić koszt biletów za całą podróż.
  • Może wybrać także podróż w innym terminie (jeśli np. wylot następnego dnia lub za tydzień nie stanowi dla Ciebie dużego problemu) lub inną trasę podróży (przewoźnik powinien zaoferować podróż w to samo miejsce, a czas przylotu jest zbliżony do pierwotnego).

Dodatkowo pasażerowie mogą rościć sobie prawo do odszkodowania. Linie lotnicze mogą jednak zmniejszyć wysokość rekompensaty o 50% w przypadku, gdy otrzymaliśmy możliwość skorzystania z innego lotu, który nie przekracza czasu planowanego przylotu o:

  • 2 godziny w przypadku lotów do 1500 km.
  • 3 godziny w przypadku lotów od 1500 km do 3500 km.
  • 4 godziny na dystansie powyżej 3500 km.

W przypadku gdy przewoźnik zaoferuje alternatywny lot, jednak w klasie niższej od tej zarezerwowanej przez pasażera, może on otrzymać zwrot zapłaconej kwoty od 30% do 75%. W odwrotnym przypadku pasażer nie musi nic dopłacać.


Jakie odszkodowanie przysługuje pasażerom?


Wysokość odszkodowania jest zależna przede wszystkim od długości lotu.

  • Za loty krótsze – do 1500 km można otrzymać do 250 euro.
  • Za loty wewnątrz UE, powyżej 1500 km przysługuje odszkodowanie w wysokości 400 euro.
  • Za loty poza UE w granicach od 1500 km do 3500 km również przysługuje odszkodowanie do 400 euro.
  • Za loty poza UE powyżej 3500 km można dostać nawet 600 euro.

Wpływ ma wysokość odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot ma także długość opóźnienia. I tak:

  • Za opóźnienie 3-4 godzinne można otrzymać odszkodowanie w granicach 250-400 euro.
  • Za opóźnienie ponad 4-godzinne jest to kwota wahająca się w przedziale 250-600 euro.
  • Jeśli pasażer nie dotarł do miejsca docelowego z powodu odwołanego lotu również może ubiegać się o odszkodowanie do 600 euro.

Poniżej przedstawiono tabelkę, w której wskazano kwoty odszkodowania odpowiadające długości trasy oraz czasowi opóźnienia.


Opóźnienie 3 – 4 godzinyOpóźnienie więcej niż 4 godzinyLot odwołanyOdległość
250 EUR250 EUR250 EURWszystkie loty do 1500 km lub mniej
400 EUR400 EUR400 EURLoty wewnątrz UE o długości ponad 1500 km
400 EUR400 EUR400 EURLoty z UE poza terytorium UE o długości 1500 km - 3500 km
300 EUR600 EUR600 EURLoty z UE poza terytorium UE o długości ponad 3 500 km

Należy jednak pamiętać, że odszkodowania się nie łączą. Nie można więc otrzymać jednocześnie rekompensaty za długość opóźnienia i długość opóźnionego lotu. Maksymalnie pasażer może więc dostać 600 euro odszkodowania.


Jeśli opóźnienie lotu przekroczy 5 godzin masz prawo do zerwania umowy z przewoźnikiem. Możesz domagać się zarówno zwrotu kosztów biletu, jak i zapewnienia lotu powrotnego.  Pamiętaj, że również masz możliwość ubiegania się o odszkodowanie za zagubiony lub zniszczony bagaż.


Overbooking


Czasem może się zdarzyć, że ze względu na nadkomplet pasażerów przewoźnik nie może wpuścić na pokład wszystkich osób, które wykupiły bilet na dany lot. Linie lotnicze muszą w tym wypadku zapewnić lot zastępczy, jednak podróżujący mają także prawo do odszkodowania, jeśli przybyli do miejsca docelowego o 3 godziny później niż planowo.


Warto pamiętać o przysługującym nam odszkodowaniu w przypadku overbookingu. Wysokość odszkodowania również wynosi od 250 do 600 EURO (w zależności od i odległości między lotniskiem wylotu i lotniskiem docelowym oraz czasu opóźnienia).


OdległośćWysokość odszkodowania
Wszystkie loty do 1500 km lub mniej250 EUR
Loty wewnątrz UE o długości ponad 1500 km400 EUR
Loty z UE poza terytorium UE o długości 1500 km - 3500 km400 EUR
Loty z UE poza terytorium UE o długości ponad 3 500 km600 EUR


Należy pamiętać, że przewoźnik wypłaca sumę o połowę mniejszą, jeżeli na trasie powyżej 3 500 kilometrów pasażerom zaoferowano inny lot do miejsca docelowego, a czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu o 4 godziny.


Co przysługuje pasażerom za odwołany i opóźniony lot?


Przede wszystkim przewoźnik ma obowiązek zadbać o pasażerów, których lot został opóźniony lub odwołany. Dotyczy to także opóźnień wynikających z wyjątkowych okoliczności.


Linie lotnicze muszą zapewnić pasażerom:

  • posiłki i napoje,
  • możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych (ale też dostęp do maila czy faksu),
  • nocleg (jeśli nowy lot przypada na dzień po planowanym wylocie),
  • transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Linie lotnicze często oferują pasażerom rekompensatę w postaci voucherów lotniczych. Możesz z nich skorzystać i jednocześnie ubiegać się o odszkodowanie. Musisz się jednak upewnić, że korzystając z voucherów nie rezygnujesz z prawa do odszkodowania. Według prawa UE, rekompensata od przewoźnika powinna być wypłacona w gotówce, przelewem elektronicznym lub za pomocą czeku, chyba że pasażer zdecyduje się na przyjęcie specjalnych voucherów lotniczych.




Odszkodowanie od linii lotniczych


Najczęściej wybierane przez polskich pasażerów linie lotnicze to Wizzair, Ryanair, SAS, LOT, i Lufthansa. Wszyscy przewoźnicy gwarantują przestrzeganie praw pasażerów, wypłatę odszkodowania oraz udogodnienia dla podróżujących, których lot został opóźniony lub odwołany.


W ramach odszkodowania Ryanair, Wizz Air, SAS, LOT i Lufthansa zapewniają ponowną rezerwację na inny lot na tej samej lub podobnej trasie, w możliwie najwcześniejszym terminie. Zwraca pełną opłatę za anulowany lot lub za lot powrotny. Linie lotnicze zapewniają też lub zwracają także koszty udokumentowane rachunkami za jedzenie, transport czy noclegi (jeśli przewoźnik nie może ich zagwarantować) w uzasadnionej wysokości.

Wizzair dodaje również 20% taryfy zapłaconej za anulowany lot, które można wykorzystać na dowolny lot linią Wizzair.


Wniosek o odszkodowanie za odwołany lot


Co należy zrobić jeśli Twój lot został opóźniony o co najmniej 3 godziny?


Zachowaj wszystkie dokumenty:

  • kartę pokładową,
  • potwierdzenie rezerwacji,
  • bilet elektroniczny,
  • informację mailową od przewoźnika o opóźnieniu,
  • rachunki i faktury za opłaty związane z lotem (posiłki, napoje, transport, nocleg).

Zbierz wszystkie informacje dotyczące lotu:

  • numer lotu,
  • zaplanowane godziny lotu (czas odlotu i przylotu),
  • długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu),
  • zapytaj pracownika o przyczynę opóźnienia lotu (jeśli otrzymasz odpowiedź “z powodu nadzwyczajnych okoliczności” zapytaj o konkrety).

Dodatkowo:

  • sprawdź pogodę i dowiedz się czy inne loty też są opóźnione,
  • nie akceptuj żadnych voucherów, jeśli skorzystanie z nich odbiera Ci prawo do odszkodowania.

Następnie wypełnij poniższy formularz reklamacyjny. Możesz również skorzystać ze wzoru skargi, który otrzymasz w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Oprócz powyższych informacji należy wpisać we wniosku swoje dane osobowe oraz kwotę odszkodowania, o jaką się ubiegamy (zgodną z czasem opóźnienia i długością lotu).




W przypadku jakichkolwiek pytań, służymy pomocą.

Numer telefonu: +48 574 114 223

Adres e-mail: info@wyzszeodszkodowania.pl